السيد الخميني
388
صحيفه امام ( مجموعه آثار امام خمينى ) ( فارسى )
بكنند اينها . اگر اين طرح از ابرقدرتهاست ، بسيار احمقانه [ است ] ! اگر از خود دستگاه هم هست ، خوب توى آن احمق هست ؛ آدم ناقلا هم هست ! اگر احمقها تنظيم كرده باشند كه احمقانه است ، اگر اين آدمهاى چيز فهم تنظيم كرده باشند ، بر ضد او مىخواهند تنظيم بكنند ؛ آنها هم با ملت معلوم مىشود همراهند ! مىخواهند مردم را بيدار كنند كه اى مردم بدانيد كه توبهء اين آقا حمله است ، نه مرگ است ! توبهء گرگ را مىگويند مرگ است اما توبهء ايشان حمله است ! قابل عفو نبودن جرايم شاه با اين وضع چطور ممكن است كه يك بنبستى كه الآن هست اين برداشته بشود و يك ملتى كه بپاخاسته و همهء اقشار آن بيدار شده است و همه توجه به مسائلْ به طور صحيح پيدا كردهاند و خيانتها همه روشن شده است و جنايتها هر روز دارد مىشود ، چطور امكان دارد كه يك مردمِ اين طور كه حالا پا شدهاند و حق خودشان را مطالبه مىكنند ، يا خود مردم يا سران مردم - از روحانى و سياسى و بازارى و دانشگاهى - بيايند واسطه بشوند كه آقا ، آقا توبه كردند ! بياييد ببخشيد ! عذر مىخواهند ! من عرض كردم كه ما فرض كنيم كه اين آقا توبه كرده است و بعد از اين هم كوشش مىكند در اينكه دموكراسى را اجرا كند و كوشش مىكند در اينكه استقلال براى مملكت ما تهيه كند و همهء خوبيها هم به فرض محال اين در خودش مىخواهد جمع بكند ، خوب تا حالا چه ؟ ! تا حالا اين كارهايى كه كرده ، اين جرمها را كه كرده هيچ ؟ ! يك نفر آدمى كه چندين هزار خانواده را بىسرپرست كرده ، چندين هزار مادر را بىفرزند كرده ، چندين هزار پدر را بىاولاد و بىجوان كرده حالا مىآيد در پيشگاه ملت « آقا ببخشيد ، معذرت مىخواهم » ، مىپذيرند ؟ آن كسى كه بپذيرد ، جواب اين مادر و پدرها را چه مىدهد ؟ آنكه قبول كند كه ايشان « سلطنت » بكنند نه حكومت ، اگر هم ما فرض كنيم كه اين نيرنگ نيست - كه هست ، بلااشكال هست - اگر اين هم فرض كنيم ، خوب جواب اين مردم را ما چه بدهيم ؟ خوب اين پيرزنى كه بچههايش همه هم كشته شدهاند و منزلش خالى شده است از اولاد ،